sotsiaalmeedia abc

Sotsiaalmeedia ABC väikeettevõtjale ja personalitöötajale

Photo by Eva Elijas from Pexels
Alljärgnevalt jagame koos Taavi Tammperega nippe, kuidas digiturunduses ka väheste teadmistega tulemusi saavutada. Käsitleme personalitöötaja rolli ettevõtte turunduses ja jagame nõuandeid ettevõtjatele, kellel puudub nii personali- kui ka turundustiim ja kõigega tuleb ise hakkama saada.
Töötajate värbamisega puutuvad suurettevõtte personalitöötaja kokku igapäevaselt. Väikeettevõtjad pigem harvem, kuid siiski piisavalt sageli, et kaasaegsed teadmised sellest, kus ja kuidas värvata kuluvad ära kõigile.
Viimasel ajal tundub üha rohkem, et passiivsest kuulutusest tööportaalis jääb väheks ja tööandja peab end turundama kanalites, sh sotsiaalmeedias, kus tema potentsiaalsed kandidaadid aega veedavad. Sotsiaalmeedia on abiks nii tööandja brändi tutvustamisel kui ka konkreetselt töötajate värbamisel ja töökuulutuste levitamisel. 
Sotsiaalmeedia kasutamise nipid, mis on kasulikud kõigile

Veebimajutus.ee-s on väga meeleolukas artikkel teemal „9 viisi, kuidas panna publik oma FB kontot ignoreerima” ehk on välja toodud nüansid, millest pigem hoiduda tuleks.

Lisame omalt poolt paar lihtsat nõuannet, mida sotsiaalmeediakanalit valides ja sisu luues silmas pidada tasuks.

  • Enne konto tegemist mõelge kindlasti läbi, miks see teil üldse olema peaks ja kellega te seal räägite.
  • Sama tähtis on analüüsida, millisest sotsiaalmeediakontost oleks teil kõige kasulikum alustada – mida kasutab teie sihtgrupp?
  • Looge endale võimalikult täpne ettekujutus oma sihtgrupist ja postitamisel lähtuge sellest.
  • Koostage pikema perspektiivi teemaplaan sellest, milliseid sõnumeid soovite edastada – see säästab paanikast „Appi, mida nüüd kirjutada?” ning aitab teil kanalit süsteemselt ja eesmärgistatult hallata. Täiendage plaani jooksvalt.
  • Ärge liialdage emotikonide lisamisega, vaid looge emotsiooni teksti ja foto abil.
  • Ärge liialdage hashtag’ide lisamisega – pigem paar adekvaatset ja täpset viidet kui mitu rida sigrimigri.
  • Võimendada (boost) tasub neid postitusi, mida on ka ilma rahata palju meeldivaks märgitud, kommenteeritud ja jagatud.
Millistes sotsiaalmeedia kanalites pildil olla?

Põhilised kanalid just personaliotsingut silmas pidades on Facebook, Instagram ja
LinkedIn –  igaühel on veidi erinev publik ning parima tulemuse saamiseks tasub teada, milliseid sotsiaalmeediakanaleid kasutab sihtgrupp, kelleni jõuda tahetakse.

Instagram on pigem nooremapoolse külastajaprofiiliga, enamik kasutajatest
on vanuses 20–44 a.

Facebooki kasutavad kõik, enamik kasutajatest jääb vanusegruppi 25–54 a. Mis puudutab sotsiaalmeedia kasutamise mahtu, siis Eestis on loodud Facebooki 713 000 kontot ja Instagrami kasutab umbes 413 000 inimest. Ka tasub silmas pidada, et Instagram on pigem pildikeskne keskkond, Facebookis tundub pikema jutu vestmine kohasem.

Aga LinkedIn? LinkedIn on keskkond, kust leida üles professionaalid ja oma ala tipptegijad. Kui otsite väga spetsiifiliste oskustega inimest või tippspetsialisti, siis tasub pöörduda selle platvormi poole. Võrreldes Facebooki ja Instagramiga ei ole LinkedIn Eestis veel nii populaarne, kuid kasutajanumbrid on soliidses tõusutrendis ning maailmas on see laialdaselt tuntud ja aktiivses kasutuses B2B kontaktivahendusportaal. Väga paljud
tippspetsialistid otsivad uusi väljakutseid just sellest kanalist ning Eestiski on sel kasutajaid juba üle 240 000, suurem osa neist 25–54-aastased. Mis puudutab erinevate kanalite finantsilist poolt, siis on reklaami hind Facebookis ja Instagramis kindlasti soodsam kui
LinkedInis.

Et jõuaksite soovitud inimesteni, on vaja head sisu ja reklaamieelarvet
Turundustegevus hakkab vilja kandma pärast pikaajalist, järjepidevat ja läbimõeldud tegevust. Tasuks valida vaid need kanalid, kuhu jõuate järjepidevalt panustada ja kus on teie sihtgrupp. Parem üks hästi hallatud kanal kui viis kanalit, kus midagi ei toimu. Olenemata kanali valikust on sisu ja selle kvaliteet see, mis loeb. See peab sihtgrupile olema huvipakkuv.

Kes teie postitust näeb?
Teie põhiline tasuta publik on teie sotsiaalmeediakonto jälgijaskond – mida suuremaks olete selle kasvatanud, seda rohkemate inimesteni teie postitus reeglina jõuab. Siiski on ka siin omad nüansid. Kunagi ei tasu eeldada, et kõik teie jälgijad teie postitust ka näevad. Facebooki algoritmi tõttu näidatakse ettevõtte postitusi keskmiselt vaid 5–15%-le jälgijaskonnast. Et 5–15% piirangust välja murda, on vaja väga head sisuloomise oskust ja
veidike omade jõududega kaasa aitamist.
Iga sotsiaalmeediaplatvorm on huvitatud sellest, et seal postitataks infot, mis inimestele ka tegelikult korda läheb. Seega mida rohkem ja mida kiiremini saab postitus meeldimisi, kommentaare ja jagamisi, seda aktiivsemalt teie sõnumit ka teie publikuni toimetatakse. Tasub hoolikalt mõelda, kuidas meelitada võimalikult paljusid inimesi postitusele reageerima. Ideaalne lahendus oleks, kui teie postitust jagataks – nii jõuate tasuta ka inimesteni, keda teie jälgijaskonnas ei ole.
Et tagada oma postitusele parem levi ja laiem kõlapind, on mõistlik protsessi kaasata ka oma ettevõtte töötajad. Võite neil paluda oma ettevõtte postitusi meeldivaks märkida, jagada või kommenteerida ning sellega postituse suuremale tasuta levitamisele kaasa aidata.

Milline on hea sisu?

Lühidalt: huvitav, asjalik, inimlik.

Postitust luues on kindlasti oluline hoida fookuses, mida te tahate öelda, kuid veelgi olulisem on see, KUIDAS ja KELLELE te seda ütlete. Alati tasub end mõelda potentsiaalse lugeja asemele – kas ta viitsib esimestest sõnadest edasi lugeda? Aga esimesest lausest? Kas sõnum ja selle vormistus tekitavad piisavalt emotsioone, et ta sellele „Meeldib” nupule vajutusega reageeriks? Kas selles on piisavalt intriigi, et ta tahaks seda kommenteerida?
Kas postitus motiveerib lugejat seda jagama?
Sõnaline vormistus on postituse puhul ülioluline, kuid unustada ei tasu ka visuaalset poolt ning postituse juurde tasub otsida meeleolukas ja laitmatu kvaliteediga foto. See annab postitusele uue mõõtme ja hea fotoga postitus saab reeglina oluliselt rohkem tähelepanu kui lihtsalt tekst.

Parim valik on alati originaalfoto, kuid kasutada saab ka arvukaid online fotobaase:

  • GettyImages: https://www.gettyimages.com/
  • iStock: https://www.istockphoto.com/
  • Pixaby: https://pixabay.com/images/search/online/
  • Pixels: https://www.pexels.com/
  • Unsplash: https://unsplash.com/
    Kolm viimast pakuvad pilte täiesti tasuta.


Kuidas teha ägedaid postitusi, kus tekst on pildi peal?

Siinkohal tulevad appi näiteks:

  • AddText: https://addtext.com/
  • Pickfont: https://picfont.com/
  • Canva: https://www.canva.com/

Mõõdukus teksti mahu osas tuleb kindlasti visuaalse üldmulje mõttes kasuks.

Millist sisu võiks personalispetsialist luua ja levitada?

Personalispetsialistil on väga palju huvitavat infot, mis aitab kaasa ettevõtte kuvandi loomisele ja jälgijaskonna kasvatamisele.

  • Intervjuud ja huvitavad lood ettevõtte töötajatest – see lisab ettevõtte kuvandile soojust ja inimlikkust, ühtlasi annab see ka hea võimaluse kirjeldada ettevõtte väärtusi väga usutaval viisil – otseallikast.
  • Karjäärilood – näitab, kui äge on teie ettevõttes areneda ja uusi tippe vallutada, ning toetab ettevõtte kuvandit. Karjäärilugude abil saate näidata, kuidas te oma töötajatest hoolite.
  • Töökuulutused – võib juhtuda, et sotsiaalmeedia kaudu leiate sobiva inimese kiiremini kui tööportaale kasutades, kuna sõbralt tulnud soovitus ja info mõjub alati usaldusväärsemalt ja saab rohkem tähelepanu. Ühtlasi on töökuulutus hea vahend kirjeldamaks ettevõtte väärtusi.

Sotsiaalmeedia sisu peaks olema ehe ja emotsioonide rohke. Sageli annab oluliselt parema tulemuse pigem siiras kommentaar kui hoolikalt läbimõeldud ja lihvitud turundustekst. Me kõik oleme inimesed, meile meeldib ära tunda ja samastuda. Kui töötaja Mari või Jüri ütleb, et meie juures on äge, siis mõjub see kordades paremini kui „pakume
arenemisvõimalusi” või „väärtustame kaasaegset töökeskkonda”.

Innustage töötajaid oma ettevõtte sisu levitama

Sotsiaalmeedia armastab inimeste postitusi levitada, aga hoiab ettevõtete postitused pigem tagasihoidlikus ringluses, kui nende levitamise eest just raha ei maksta.
Teie ettevõtte töötajad on digiturundamise protsessis kulda väärt! Innustage neid ettevõtte postitusi oma sõpradele jagama ja sellega kindlustate endale oluliselt suurema tasuta auditooriumi.

Picture

Millist rolli võiks täita personalitöötaja suurettevõtte turunduses?

Kui ettevõttes on eraldi turundusosakond või -spetsialist, ei tasuks personaliosakonnal ilma baasteadmisteta uut turundussuunda välja mõelda ega uut kanalit kasutusele võtta.
Mida suurem on ettevõte, seda tõenäolisemalt on turunduses ja ettevõtte brändiraamatus omajagu reegleid ette kirjutatud. Sellisel juhul peaks neid jälgima iga töötaja, kes mingil moel sotsiaalmeediakanalitesse panustab, sest ettevõtte nähtavus ja turunduse edukus sõltub järjepidevusest nii sõnumites kui ka visuaalses pooles.
Proovige leida oma ettevõtte turundusinimestega vähemalt üks päev, kui teete endale selgeks, millised reeglid on turunduses ette kirjutatud ja mida tuleks ka teil jälgida.
Hea oleks, kui on kokku lepitud värbamisturunduse strateegia ning jagatud rollid turundusosakonna ja personaliosakonna vahel.
Kui personalitöötajal tuleb sotsiaalmeediakanalitesse järjepidevalt panustada, oleks otstarbekas läbida sel teemal väike koolitus või võtta endale kohe appi sotsiaalmeedia mentor-konsultant. 1:1 mentorkoolitusi pakub näiteks Socalfly Digiturundusagentuur.

Soovitused väikeettevõtjale, kellel puudub nii personali- kui ka turundustiim

Kui olete Hunt Kriimsilm, teie ettevõttes puudub eraldi personali- ja turundusinimene ning olete kindel, et teil on soovi ja aega ise oma ettevõtte turundusse panustada, siis võiksite alustada järgmisest.

  1. Ei tasu hakata jalgratast leiutama, vaid võiksite esmateadmised sotsiaalmeediast omandada ABC koolitustelt.
  2. Lihtsad koolitusmaterjalid ja videod inglise keeles leiate ka kõikide sotsiaalmeediakanalite juurest.
  3. Leidke endale meelepärane blogi/vlogi, mis õpetab häid nippe. Näiteks leiab nii mõndagi kasulikku Zone’i Akadeemia videomaterjalist.

Kui algteadmised on omandatud, soovitame üle minna 1:1 mentorlusele, sest kui te pole spetsialiseerunud sotsiaalmeediaturundusele, on raske ennast kõigi selle valdkonna uuenduste ja infoga kursis hoida.

  • Pange paika üheleheküljeline turundusplaan ja eesmärgid. Plaani olemasolu suurendab 50% tõenäosust, et liigute oma eesmärkide suunas ja jõuate tulemusteni.
  • Enne kui alustate kanali kasutamist, valmistage ette vähemalt ühe kuu jagu sisu. Siis ei pea enne jõule mõtlema, et peaks midagi tegema. Paraku tõuseb läbimõtlemata postitustest vähe tulu.​ 
Kaire Tammer, Finants ja Marketing OÜ asutaja ja turundusjuht
Taavi Tammpere, digiturundusagentuuri Social Fly OÜ asutaja ja juht

Artikkel ilmus 19. aprillil Äripäeva Personaliuudistes
https://www.personaliuudised.ee/uudised/2021/04/16/sotsiaalmeedia-abc-personalitootajale
Täispika õppematerjali leiate Äripäeva andmevarast.