Millist kuludokumenti võib ettevõtluses kajastada? Millised maksuriskid kaasnevad mittekorrektse dokumendiga?

Kaire turundusjuht turundusteenusest

​Artiklist saad teada:
• Millised on kuludokumendile esitatavad nõuded.
•Milliste kuludokumentide alusel saab maha arvata sisendkäibemaksu?
• Miks ettevõtja seda üldse teadma peab ja millise täiendava maksukohustuse nõuete rikkumine võib kaasa tuua?
• Miks on dokumentidele seatud nii ranged vormistusreeglid?
• Leiad siit ka nõuandeid dokumendihalduse lihtsustamiseks.
Tšekkide menetlemine on olnud pikalt peavalu nii ettevõtjale kui raamatupidajale. Tšekid  näiteks kaovad või kuluvad kiiresti, dokumentidel esineb väljastaja poolt nõuete rikkumisi jne.
Tänu kaasaegsetele dokumendi rakendustele (näiteks CostPocket), saavad nutikamad ettevõtjad mõne näpuliigutusega tšeki peale ostu raamatupidajale saata, peale mida on dokument süsteemis olemas ja arhiveeritud.

Siiski ei sobi iga tšekk ja kulu ettevõtluses kajastamiseks ning kõikidelt kuludokumentidelt ei saa sisendkäibemaksu maha arvata.
Näiteks ei tohiks sisendkäibemaksu maha arvata toidupoest saadud tšeki alusel, kui oled ostnud kontoritarbeid, aga tšekil puuduvad sinu ettevõtte andmed.

Millised on maksuameti soovitused ja nõuded kuludokumentidele?

Miks on seda üldse oluline teada?
Kui algdokument ei ole nõuetekohane, maksustatakse väljamakse ettevõtlusega mitteseotud kuluna.
See tähendab, et näiteks 50 €-ne mittenõuetekohaselt vormistatud ostudokument toob kaasa täiendava maksukohustuse 33,13 €?
See tähendab 33,13 € lisa kulusid, mida sina või sinu ettevõte ei peaks kandma! Lisanduda võivad veel maksuameti poolsed viivised.

Korrektsel kuludokumendil peavad olema järgnevad rekvisiidid:
• Ostja ja müüja andmed ( sh nimi, aadress, KM kohuslase number)
• Kuupäev
• Dokumendi number
• Tehingu sisu kirjeldus
•Neto summa, käibemaks ja kogusumma (juhul kui arve väljastaja on käibemaksukohuslane).

Kassaaparaatide tšekkidelt sisendkäibemaksu maha arvata ei saa, olenemata sellest, milliseid andmeid äriühing sinna lisab. Ehk siis kui dokument ei ole väljastatud sinu äriühingu nimele, siis ei aita ka see, kui sa need andmed sinna peale kirjutad.

Aga on mõned erandid!
 Erandjuhul saab sisendkäibemaksu maha arvata ka lihtsustatud arve alusel.

KMS § 37 lõike 9 kohaselt võivad saaja andmed arvelt puududa:
 reisijateveo teenuse osutamisel, 
 parkimisautomaadi, 
 automaattankla makseterminali 
 jm samalaadsete aparaatide kaudu arve väljastamisel. 

Lihtsustatud arve saamisel peab kauba või teenuse ostnud maksukohustuslane ise arvele märkima oma nime ja maksukohustuslasena registreerimise numbri. 
Lihtsustatud arvelt sisendkäibemaksu mahaarvamine eeldab ka, et ettevõtja suudab vajadusel tõendada, et teenus või kaup on soetatud konkreetse ettevõtte maksustatava käibe tarbeks.
Näiteks on arve tasutud äriühingu arvelt või äriühingu krediitkaardiga, bussipilet on seostatav töötaja töösõiduga, parkimispiletil on äriühingu auto number jne.

NB! Ettevõtte ehk ostja andmed tuleks peale märkida ka tšekkidele, mida töötaja esitab oma kuluaruande juures. 

Miks on dokumentidele seatud nii ranged vormistusreeglid?

Põhjuseid on kindlasti mitmeid, kuid olulisemad nende seas:
• Kõik üle 1000 € arved või tehingud osapoolte vahel, mille koondsumma on kokku 1000 € või rohkem, kuuluvad deklareerimisele KMD lisas. Kui arvet väljastades puuduvad ostja andmed, ei ole võimalik selliseid andmeid koguda.
• Kui ostuarvel/tšekil puuduvad saaja andmed, saab ettevõtja teoreetiliselt kulu kajastada korraga mitmes ettevõttes, mis ei ole lubatud.
• Samuti saab korrektse arve puhul vajadusel kontrollida, kas dokument on kajastatud nii ostja kui müüja raamatupidamisarvestuses.
Meie raamatupidamisspetsialistid soovitavad!

– Tee tempel oma firma andmetega ja lisa see igale tšekile enne raamatupidajale viimist või CostPocketi rakenduse kasutamist. Templi puudumisel kirjuta kindlasti igale tšekile firma andmed, et vähendada riski, et kulud klassifitseeritakse ettevõtlusega mitteseotuks.
– Võta kasutusele CostPocket või sarnane äpp, millega jõuavad kõik kulutšekid operatiivselt raamatupidamisse.
– Vormista kütusefirma jms teenusepakkujatega püsileping / kaart(id) oma töötajatele, et raamatupidamisse jõuaks korralik arve ning ei peaks tšekkidega majandama.
– Osta kontoritarbed ja puhastuvahendeid poes/laost, kust on võimalik saada raamatupidamise nõuetele vastav arve.

Kui sa vajad nõu oma ettevõtte raamatupidamise või dokumendihalduse korrastamiseks või digitaliseerimiseks, võta minuga ühendust kaire@fmd.ee .

​#Raamatupidamine #Dokumendihaldus #Raamatupidamisteenus