Lugege minu mõtteid siit või tänasest Eesti Päevalehe lisast
” Oma Äri” Kaire Tammer, Turundusjuht
Öeldakse, et viis esimest aastat on enamike ettevõttete elus kõige kriitilisem aeg. Paljud hääbuvad juba esimesel aastal, mõned venitavad natukene kauem välja. Aga ega lihtsalt niisama kestma jäämisel ei olegi erilist mõtet. Sokrateski vaatas Piraeuse sadama molluskeid ja mõtles, et olnud on nad siin tuhandeid aastaid, aga mis on nende mõte? Äris on veel vähem mõtet tuhandeid aastaid kestev mollusk olla, millestki tuleb ju elada ka. Kui Sa oled esimesed aastad ettevõtja elu maitsta saanud ja mõtled kasvamise peale, siis mul on mõned näpunäited.
1) Kui Sa oled seni igas suunas natukene vehkinud, siis nüüd on paras aeg läbi mõelda ja analüüsida enda pakutavat toodet või teenust. Kes on Sinu klient? Mis on sinu toote või teenuse konkurentsieelised ja puudused? Millega Sa eristud? Kas suudad teha midagi teistmoodi ja paremini? Mida Sinu kliendid üldse ootavad? Need on küsimused, millele peaksid leidma võimalikult kiiresti täpsed ja läbimõeldud vastused.
2) Vaata tagasi ja küsi oma klientidelt tagasisidet. See võib olla valus, aga on kindlasti edasiviiv. Ja positiivne tagasiside annab tiivad. Kui oled positiivse laengu kätte saanud, siis proovi selle laengu pealt ellu viia täna need asjad, mida tahad homseks lükata.
3) Sea eesmärke ja vahe-eesmärke. Kui eesmärk on konkreetne ja paned kirja tegevused, kuidas sinna jõuda, siis tõenäoliselt Sa sinna ka jõuad.
Näiteks kaardista ära potentsiaalsed kliendid ja pane kirja, millal Sa nendega ühendust võtad.
4) Kasuta ära võrgustikke. Eestlased üldiselt ei julge oma teenust pakkuda ei tuttavatele ega võõrastele, tunneme end pähemäärijatena. Kui Sinu sõber või tuttav saab sinu infost või teenusest kasu või õnnelikuks, siis miks Sa ei peaks oma sõbrale head tahtma?
5) Passiivsed reklaammaterjalid ise ei müü, aga on siiski vajalikud.
Mida ma sageli oma töös näen, on see, et reklaammaterjalide tegemine aitab läbi mõelda detaile, mida pole seni jõutud teha. Sa mõtled selgemalt läbi, mida Sa pakud ja mis selles erilist on.
Lisaks on vaja aktiivselt kontakti võtta, sest me saame kõik tohutult e-kirju. Oma kogemusest võin öelda, et vahel võib mõni saadud pakkumine olla päris kasulik ja põnev, aga kui müügikirjale ei järgne kõnet ja personaalset lähenemist, siis see kiri liigub igaveseks „hiljem tegelen“ kausta.
6) Better done than perfect. Alati on midagi, mis vajaks arendamist ja parendamist: koduleht, toode jne. Reaalseid äri edasi viivaid või raha toovaid tegevusi ei tohiks igaveseks edasi lükata, ettekäändel, et nii palju on veel vaja ette valmistada. Nii talitades avastate ühel hetkel tühja konto.
7) Üksi kõike ei jõua. Ettevõtjana on Sul alati kuklas tegemata töid ja tööpäevad venivad pikale. Kui sa töötad üksi, siis ei ole ka kellelegi delegeerida. Ettevõtte kasv vajab üks hetk igal juhul inimesi. Kui läheb super hästi, siis leiad kohe suurepärased kolleegid ja partnerid. Kui läheb normaalselt, siis töötajad vahetuvad ja saad iga uue inimesega elukogemuse võrra rikkamaks. Laienemine on alati rahaline väljaminek ja risk. Kes ei riski, see šampust ei joo.