Meremehed ütlevad, et kapten, kes ei tea, kuhu sadamasse ta sõidab, see sama hästi kui ei sõidagi. Lennunduses öeldakse, et enne, kui sa ei tea, kuhu sa maandud, pole mõtet õhku tõusta. Ma arvan, et ettevõtluses kehtib midagi taolist. Enne, kui sa ei tea, mida sa täpselt tegema hakkad, pole mõtet tühja rapsida.
Üks esimesi asju, mida tasub teha, et pilti selgemaks saada ja oma tegevusi paremini mõtestada on korralik äriplaan. Pole vahet, kas teed äriplaani ainult enda jaoks või mõne taotluse tarbeks. Kasu on sellest igal juhul. Annan sulle mõned praktilised soovitused, millest üks äriplaan koosneda võiks ja mida silmas pidada.
Kaire Tammer, Turundusjuht
1. Tee turuanalüüs. Sa ei pea tellima professionaalset ja väga analüütilist lähenemist. Usu mind, sind aitab ka googeldades tehtud esmane ülevaade turusituatsioonist. Selle abil saad teada, kes on sinu konkurendid. Saad teada, kas ja kui palju neid on. Lisaks saad teada, milliste ettevõtetega võistled sa sama kliendi tähelepanu nimel, kuigi te ei pruugi otsesed konkurendid olla.
2. Tee SWOT analüüs. Pane kirja oma tugevused, nõrkused, võimalused ja ohud. Kui sa selle põhjalikult läbi mõtled, oled tulevasteks kriisideks paremini valmis. Samuti aitab see sul näha uusi võimalusi ja oma ettevõtte fookust teritada.
3. Mõtle läbi oma eelarve. Seejärel alusta otsast peale ja mõtle korra veel eelarve läbi. Ja siis ühe korra veel. Eelarve on tõenäoliselt sinu äriplaani tähtsaim osa. Siin näed puust ja punaselt, millist rahalist ressurssi vajad ettevõtte käivitamiseks ning käigus hoidmiseks. Väga sageli tuleb plaanitavale tegevusele 6 kuud, aasta või pikemaltki peale maksta ning endale palka võimaldada ei saa. Seetõttu alustavad palju oma ettevõttega põhitöökoha kõrvalt, et millestki nn käivitusperioodil elatuda.
4. Pane paika eesmärgid, siis on sul konkreetselt mille poole püüelda. Eesmärgid võiksid ideaalis olla erineva tähtajaga. Pane kirja, mida tahad saavutada kuuga, mida poole aastaga ja mida aastaga.
5. Koosta müügiplaan ja mõtle läbi müügitegevus. Selle peamine mõte on teha endale selgeks reaalsed tegevused, kuidas sa endale kliendid leiad. Aga ära unusta, et ainult plaan ei müü. Klientide leidmine nõuab väga aktiivset müügitööd. See tähendab, et sa pead helistama ja inimestega kohtuma.
Ise äriplaane kirjutades näeme, et lisaks finantsplaanile on just turundus- ja müügiplaani koostamine ettevõtete nõrgaks kohaks.
6. Võõrale turule sisenedes maksab eeltöö. Otsi inimesi ja võrgustikke, kes tunnevad kohalikke olusid. Ära lase ennast petta kujutelmal, et näiteks Eesti, Soome, Läti ja Leedu on tegelikult ju päris sarnased. Küllap suures plaanis ongi, aga müügil ja turundusel on alati omad kohalikud nipid ja sageli on kohaliku kontakti olemasolu ja keeleoskus võtmeteguriteks.
7. Mõtle hoolikalt, milliseid töötajaid ja partnereid sul vaja läheb. Üksi ei jõua sa kuigi kaugele. Õiged koostööpartnerid ja head töötajad on need, mis aitavad sul jõuda kaugemale.